MarjaHeinonen3

SHIT pintaa syvemmältä

  • SHIT pintaa syvemmältä

Kun ystäväni luki Iltalehdessä viime viikolla julkaistun jutun stressinhallinnan SHIT-mallistani, hän kysyi, enkö pelkää leimautumista SHIT-naiseksi. (SHIT on siis ajattelun apuväline, jonka avulla pääset yli ikävistä, stressaavista tilanteista.)

Yllättävä lause, jonka taustaa en hämmennykseltäni osannut kysyä. Myöhemmin asiaa miettiessäni oletan kommentin kumpuavan alakielisen sanan käytöstä ja siihen liitettyihin tunteisiin leimaantumisen vaarasta. Sain kimmokkeen pohtia SHITtiä eli ikäviä tunteita pintaa syvemmältä.

“Shit” on ruma sana, se on totta. Aiva samoin tilanteet ja fiiliksemme ovat joskus “rumia”. Olemme vihaisia tai loukkaantuneita ja mielessä pyörii kymmenen tapaa saada raivostuttava ihminen hengiltä. Tilanne on usein “SHIT” eikä sitä käy kieltäminen. Shit-tilanne voi olla yksi yksittäinen hetki, kun käyt keskustelua räikeästi eri mieltä olevan ihmisen kanssa. Shit-tila voi olla pitkittynyt liiallisen työn putki, joka on vienyt sinut jatkuvaan stressitilaan. Shit voi olla saapuminen kesämökille, kun toivotun rentoutumisen sijaan edessä näyttää olevan viikkoja kestävä pakkotyömaa.

“Sivistynyt” tapa on  jättää ikävät sana käyttämättä tai korvata ne neutraalimmilla ja kieltää mieltä kalvavien tunteiden olemassaolo. Vähän niinkuin “vaikeudet” ovat “haasteita” tai kohtelias hymy kätkee kaiken taakseen. “Ei yhtään harmita, että en pääse lukemaan mukanani tuomia dekkareita mökkilomalla, vaan tiskaan ja ruokin vieraita koko loman. Ei yhtään…”

Negatiivisilla sanoilla ja tunteilla on paha tapa kasvaa, jos niitä joko viljelee liikaa tai toisaalta niiden olemassaolon kieltää. Pikkupoikien kiroilu saa maagisen voimansa “kiellettyjen” sanojen käytöstä. “Uskallan, kehtaan!” Raivokohtaus kumppanille mökkisaunan siivoamisesta ei välttämättä puhdista ilmaa ja saattaa kietoa kaikken mielet pitkäksi aikaa ärtyneisiin tunnelmiin.

Mutta sekä sana, että tunne ovat totta meille itsellemme monessa tilanteessa. Iso osa shitistä tapahtuu sinun korviesi välissä. Kokeilemisen arvoinen keino päästä ärsytyksestä ja raivosta eroon on sukeltaa siihen pintaa syvemmälle.  Lopeta ikävän asian vastustamisen ja katso sontaa silmästä silmään. Mutta niin, että silmät ovat auki: tunnista ikävä tilanne, kohtaa tunne -  lempeästi, uteliaasti ja arvostelematta. “Kiihdyin nollasta sataan minuutissa, kiinnostavaa.” “Miltä minusta tuntuu kehossani?”  (Tässä vaiheessa voit käyttää SHIT-mallia) Kiukun pahin terä luultavasti katkeaa.

Kielletty hedelmä kiinnostaa ja se mitä vastustat vahvistuu. Kaksi totuutta, jotka pätevät myös ikävien asioiden kohtaamisessa.

Tutkimukset osoittavat, että positiivisiin tunteisiin kannattaa tarttua, koska KAIKILLA tunteilla on taipumus tarttua ja kasvaa. Jos pystyt näkemään asian positiivisesti, todennäköisesti ikävät fiilikset lähtevät pois nopeammin. Mutta tässäkin on ensin on tunnistettava ja tunnustettava ikävät fiilikset. Positiivisuus ilman totuudellista pohjaa on pahasti hötön päällä. Jos samantien yrität työntää harmituksesi pois, luultavasti keräät vain vettä myllyyn ja loppujen lopuksi joku aivan pieni asia saa räjähdyksen aikaan sinussa. 

Ei, en pelkää leimautumista, koska asioista voi puhua myös niiden oikeilla nimillä ja elämän koko kirjo kauneudessaan ja karmeudessaan kestää päivänvalon.  

Elämä on joskus shittiä, mutta siihen ei tarvitse jäädä kiinni.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa